Objevujme Bibli s dětmi 3-6 let
Předškoláci mají přiměřeně svému věku
- poznávat Boha a jeho slovo a spojovat s nimi pozitivní zážitky;
- navázat k Bohu osobní vztah a k jeho pěstování dostávat odpovídající "potravu";
- praktikovat svou víru ve všedním životě, v rodině i v církvi.
Děti jsou od nás dospělých totálně odlišné - nejenom v rozměrech, ale především jejich myšlení, cítění a vnímání je jiné. Tak Bůh člověka stvořil, takový vývoj do něj "naprogramoval".
Jak se odlišnost předškoláků projevuje prakticky? A jaký to má dopad na naši službu?
Jací předškoláci jsou? A jak jim můžeme zajímavým způsobem přinést biblické poselství?
Doporučené pomůcky
z dílny Tim 2,2
Připravili jsme pro vás pracovní pomůcku "Objevujme Bibli s předškoláky" - cyklus na celkem 180 hodin pro práci s předškolními dětmi ve sboru, vystačí na čtyři roky.
- Obsahuje všechny biblické základy pro tento věk a vede k tomu, jak předávat Boží slovo prakticky a názorně - aby to naše nejmenší bavilo a aby se ve společenství křesťanů cítili dobře.
Dále doporučujeme
- knihu "Každé dítě potřebuje slyšet evangelium - prakticky a názorně"
- písničky Klauníků - řada "Ať jsi velký nebo malý"
- navíc se vám může hodit flanel
Pro malé dítě není problém věřit v Boha, potřebuje však naši podporu a vedení! Učí se převážně tím, co mohou samy dělat a prožívat!
Vývojové znaky 3-6letých
a jejich význam pro naši službu
1. Tělesné vývojové znaky
1.1 Předškolák je malý, svět se mu zdá obrovský!
- Vybavení místnosti by mělo být rozměrově i barevně přizpůsobeno (dětský nábytek, barevné řešení, obrázky...).
- Měli bychom se snížit na rovinu očí dítěte (nemluvit k nim shora).
1.2 Je plný energie, musí stále něco dělat a objevovat, chybí mu však vytrvalost.
- Různorodý a pestrý program, střídat s pohybem a praktickou činností.
1.3 Jeho jemná motorika ještě není plně rozvinuta.
- Obrázky, vystřihovánky a ruční práce by neměly mít drobné detaily náročné na přesnost.
- Měli bychom ponechat dětem co největší samostatnost - výrobek má tak pro dítě větší hodnotu a něco se přitom naučí.
K zamýšlení: Co můžeme u nás vylepšit?
2. Sociální vývojové znaky
2.1 Je závislý na úspěchu a pochvale; miluje činnost, ale nemá rád soutěžení.
- Nešetřit chválou, najít a vyzvednout něco pozitivního.
- Každému dát možnost si to zkusit.
- Nehrát soutěživé hry! Dětem stačí prostá účast na společné akci, skupinové soutěže a soutěžení vůbec necháme na pozdější dobu.
2.2 Potřebuje se sdílet a hledá protějšek.
- Projevit osobní zájem ("Jsi pro mě důležitý/důležitá!"). Dát možnost vyprávět, svěřit se.
Tip: přijít raději o něco dříve, aby byl čas vyslechnout si ještě před začátkem hodiny velké i malé starosti dětí (nemocná kočička, nové boty, výlet s babičkou...) - tím se hlava dítěte uvolní pro přijímání nových skutečností.
2.3 Miluje to, co je mu známé - dává mu to pocit jistoty a bezpečí.
- Vyzdobit místnost vlastními výrobky, obrázky apod.
- Co nejméně střídat učitele (např. 2-3 týmy po dvou učitelích se střídají po dvou týdnech).
- Dodržovat pevný programový rámec, v němž se pravidelně opakují některé prvky, např. děti každou hodinu přivítá maňásek, na konci se loučíme vždycky stejnou písničkou atd.
2.4 Vnímání světa je silně vázáno na citové prožitky.
- Víra, sbor, církev se nesmějí dětem stát synonymem pro nudu, nesrozumitelnost a přetvářku!!!
Příklady:
- při bohoslužbách musí tiše sedět, i když se k smrti nudí: "Vůbec nevím, o čem je tady řeč!"
- ve sboru se všichni tváříme přátelsky, doma však spolukřesťany nemilosrdně kritizujeme.
- v církvi se mluví o lásce a odpuštění, ve všedním životě dítě prožívá pravý opak.
K zamýšlení: Cítí se "mé" děti ve sboru a ve své hodině dobře?
Jak k tomu mohu přispět?
3. Duševní vývojové znaky
3.1 Rychlý rozvoj duševních schopností, rostoucí schopnost soustředění.
- Podávat dětem informace, dávkované úměrně věku.
- Řídit se pravidlem: souvisle poslouchat dokáže dítě tolik minut, kolik je mu let, poutavé vyprávění může být o něco delší. Vyprávění příběhu by např. nemělo trvat déle než 10 minut.
3.2 Výrazně vyvinutá fantazie, miluje příběhy.
- Obrázky a pomůcky mohou být bez drobných detailů, podporuje to dětskou představivost.
- Vyprávět jim příběhy - a sice co nejnázorněji.
3.3 Stále více dobývá "svět velkých" a je tááák zvědavý.
- Nebrzdit, ale ani nepředbíhat, odpovídat jen na to, na co se dítě skutečně ptá. Na otázku: "Jak přijde na svět miminko?" stačí např. odpovědět: Bůh to zařídil tak, že miminko vyroste u maminky v bříšku a pak ho maminka pochvou vytlačí ven.
3.4 Myšlení je omezeno na "tady a teď", středem světa jsem já.
- Dítě posuzuje své okolí podle sebe, vše vztahuje na sebe. Proto je dobré vžít se do kůže dítěte, vidět svět jeho perspektivou.
3.5 Učí se hlavně hrou a napodobováním.
- "Škola hrou": využívat co nejvíce "hravého učení".
- Být dětem dobrým vzorem - děti jsou často všímavější, než je nám milé! Nemusíme být dokonalí, ale zato naprosto upřímní a průhlední (připustit vlastní chybu a omluvit se za ni...).
3.6 Chápe všechno doslovně.
- Příklad: Pán Ježíš chtěl z Petra udělat policajta, protože mu řekl, že má chytat lidi! :)
- Vyhýbat se obrazné řeči a metaforám (např.: "Ježíšova krev očišťuje naše srdce od hříchu" - něco takového si totiž dítě představuje doslovně!).
3.7 Rozvíjí se soudržnost, dítě silně spoluprožívá děje kolem sebe, je velmi jemnocitné a vnímavé.
- Vyhnout se "šperkování" příběhů ukrutnostmi, vynechat krvavé detaily (obětování Izáka, David a Goliáš, ukřižování a pod.).
- Nevystavovat děti "zbožnému nátlaku" (např. k obrácení...) - naším úkolem není děti manipulovat, nýbrž vyučovat!
3.8 Uvažuje převážně v jednotlivých obrazech, nemá ještě vyvinutou představu času a prostoru.
- Nezatěžovat chronologií, dějinami, zeměpisnými podrobnostmi - pro děti je to nesrozumitelné a nezajímavé!
- Vyprávět zvolna, ponechat čas na spoluprožívání.
K zamýšlení: Co u nás už dobře funguje? Co potřebujeme vylepšit?
4. Duchovní vývojové znaky
4.1 Předškolák má magický obraz světa.
- Má sklon vidět za vším tajemné síly a považovat za magické vše, čemu nerozumí.
- Nezaměřovat pozornost na zázraky, nýbrž na Boha.
- Rozlišovat mezi Bohem a kouzelníkem, Bibli a pohádkovou knihou - například tím, že máme Bibli v hodině s sebou (občas i v ruce).
4.2 Vztah k Bohu má především podobu lásky a důvěry.
- Dát dětem prožívat lásku a důvěru docela prakticky.
- Uvědomíme si, že vědomí hříchu dítě už má, ale ještě není plně vyvinuté.
- Dítě ví o dobru a zlu, zná špatné svědomí (na to lze navázat při vysvětlení evangelia jako "dobré zprávy").
4.3 Napodobuje dospělé, je vázán k tomu, co vnímá.
- Naše řeč a skutky by se měly shodovat.
K zamýšlení: Chci, aby mé dítě jednalo stejně jako já?
Jak může program pro 3-6leté vypadat
V materiálu "Objevujme Bibli" je jedna lekce rozložena vždy na dva týdny, abychom mohli na jednom tématu pracovat intenzivněji a dostatečně je prohloubit. Důležité je, aby každý prvek hodiny směřoval k tématu a pomáhal dětem pochopit Boží poselství!
1. HODINA
- Přivítání, aktuálnosti (10 min.): Pozdravit, sdílet radost i smutek, poblahopřát, zazpívat... - připravit úrodnou půdu!
- Opakování (5 min.) naučeného verše ve spojení s tématem posledních dvou týdnů.
- Uvolnění (3 min.) Písnička, pohyb...
- Úvod do nového tématu (5 min.)
- Biblická lekce (10 min.) Názorné vyprávění biblického příběhu s hlavní myšlenkou a aplikací.
- Uvolnění (3 min.) Písnička s pohyby apod.
- Utvrzení (10 min.) Prohloubení tématu pomocí vyrábění, divadla, hry, malování apod.
- Biblický verš (5 min.) Hravý úvod, vysvětlení nového verše (pokud možno se vztahem k vyrábění, hře atd.).
- Závěr (...) Modlitba, zpěv, hry, rozloučení (podle možností).
2. HODINA
- Přivítání, aktuálnosti (10 min.) - viz 1. hodinu.
- Úvod do tématu (5 min.)
- Opakování biblického příběhu (10 min.)
- Uvolnění (3 min.) Písnička, pohyb...
- Utvrzení (15 min.) Tvořivost - vyrábění apod. k tématu.
- Prohloubení (8 min.) Krátký rozhovor a aktualizace tématu, opakování biblického verše...
- Závěr (...) Modlitba, zpěv, rozloučení
Předškolní děti se učí převážně tím, co mohou samy dělat a prožívat!
Hitparáda
Výběr písniček pro předškoláky z řady Ať jsi velký nebo malý
s dětským souborem Klauníci.
Důležité poznatky pro práci s předškoláky
1. Dětství není jen přípravná doba pro dospělost!
- Je to životní etapa, která má vlastní hodnotu sama o sobě.
Bůh nám svěřil děti - a je naším krásným úkolem, dětstvím je provázet a v každé jeho fázi jim poskytovat potřebné impulsy.
2. Mladší děti se učí kromě jiného hlavně napodobováním.
- Je proto nesmírně důležité, aby v našich křesťanských rodinách a společenstvích nacházely příklady hodné následování.
3. Předškolní děti milují příběhy.
- Vyprávění poutavých příběhů je skvělý prostředek, jak jim přiblížit Boží slovo a každodenní život s Ježíšem co nejpraktičtěji.
4. Jádro evangelia a nabídka spasení jsou pochopitelné v každém věku, pokud jsou podány přiměřeným způsobem.
- Abychom to dokázali a byli užitečnými Božími nástroji, musíme se světem dětských zážitků zaměstnávat a biblické poselství na ně vhodně navázat.
Zasvěť už dítě do jeho cesty, neodchýlí se od ní, ani když zestárne. Přísloví 22,6
- Důležité biblické příběhy pro tento věk,
- 90 témat / 180 hodin,
- info z pozadí + didaktika,
- praktické nápady i obrázky pro bohaté a interaktivní programy.